Dylemat odnawiania używanego auta

Używane samochody – raj Kowalskiego

W Polsce najczęściej i najchętniej kupowane używane auta to te o wartości około dwudziestu tysięcy złotych. W takiej kwocie można kupić 5-8 letni samochód klasy średniej lub średniej-niższej, co w naszym kraju jest najpopularniejszym wyborem – także do firmy. Ponadto w tej kwocie można dokonać zakupu 10-15 letniej limuzyny, sportowego coupe, czy terenowego czterokołowca. Mimo atrakcyjności wielu ofert, po zakupie w najbliższym czasie czekają nas dodatkowe wydatki w postacie nowego rozrządu, wymiany płynów, dodatkowego zestawu opon (np. na zimę, bo w zestawie tylko letnie), czy też renowacja lakieru, gdy zależy nam na wizualnie atrakcyjnym samochodzie i planujemy mieć go przez kilka najbliższych lat.

Część mechaniczna

Przy oględzinach auta warto zwrócić uwagę na stan czysto techniczny, gdyż z pozoru mała usterka może nas wynieść więcej, niż sama część. Przykładowo samochód Audi A6, generacji C5 (1997-2004) wyposażony w silnik 2.7T, który może być spełnieniem marzeń niejednego Nowaka może okazać się słodką pułapką. 250-konny silnik benzynowy, wyposażony w 2 turbosprężarki w renowacja lakieruukładzie równoległym w przypadku wycieku z jednej z nich powinien zapalić czerwoną lampkę – cena regeneracji turbosprężarki to… 1000-1500 zł. brutto. Jednak należy zauważyć, iż w celu wyjęcia elementu, należy podnieść cały silnik, przez co do robocizny należy doliczyć następny tysiąc. Na domiar złego stan jednej z nich wskazuje wyraźnie na drugą, a więc może okazać się, że regeneracja bliźniaczego elementu dołoży kolejny tysiąc. Z tego powodu zaleca się przez zakupem dokładnie przeczytać opinie o danym modelu oraz najlepiej pojechać na oględziny z mechanikiem.

Część wizualna, renowacja lakieru i dodatki

Przechodząc do części przyjemnej, czyli gdy już znajdziemy odpowiedni model, w dobrym stanie lub zakończymy prace „części mechanicznej” auta możemy zastanowić się nad elementami wizualnymi. Przede wszystkim renowacja lakieru lub całkowita zmiana jego koloru na taki, jaki chcielibyśmy, a także przyciemnienie szyb. Wszystko zależy od gustu i zasobności portfela – zawsze można zostać przy starym kolorze, zaś obecnym lakier jedynie wypolerować (usuwając przy tym wszystkie rysy). Ponadto naklejki, wymiana elementów elektronicznych na lepsze (radio, nawigacja satelitarna, xenony), a nawet dodanie nowych (czujniki parkowania) może wiązać się z kosztami, jednak efekt może być zadowalający.

Inwestuj w auto… z głową

Przeprowadzenie pełnej wymiany najważniejszych części mechanicznych, renowacja lakieru, dodatkowe elementy – to wszystko kosztuje. Warto przemyśleć zasięg inwestycji w samochód, gdyż może okazać się, iż każda kolejna rzecz dołożona do auta nie zwiększy jego wartości. Oczywiście w przypadku aut koneserskich, wieloletnich (lub takich, które planujemy mieć przez naprawdę wiele lat) może być to uzasadnione, jednak dla większości w pełnym rozrachunku użytkowym zbytnie inwestycje mogą być dla nas stratne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

nine − 9 =